چگونه تلفن اختراع شد ؟
نوشته شده توسط : الکترون

اختراع تلفن نیز سرگذشتی بس دراز دارد . شگفت نیست اگر روزی از این ماجرا فیلمی تهیه شود .

بسیار خوب ،اکنون پیش از شرح داستان بجاست که اساس کار تلفن را بیان کنیم .

وقتی شما حرف می زنید ، هوا تارهای صوتی شما را می لرزاند .این ارتعاش از روی مولکول های هوا ،یکی پس از دیگری عبور می کند .بدینوسیله صدا از دهان شما خارج شده ، در فضا پخش می شود .

کار اصلی تلفن این است که چون صدا از دهان شما خارج می شود با یک صفحه آلومینیومی برخورد می کند که در برابر دهان شما قرار گرفته . این صفحه درست مانند مولکول های هوا مرتعش می شود . یعنی در اثر برخورد با صدای شما پس و پیش می رود و می لرزد .

ارتعاش صفحه ی آلومینیومی باعث ایجاد یک جریان متغیر و پر نوسان در خط تلفن می شود . آن گاه همین ارتعاش ها در صفحه آلومینیومی دیگری که در برابر گوش شنونده قرار گرفته ،ایجاد نوسان می کنند و او حرف گوینده را می شنود . پس این درست مانند آن است که مولکول های هوا صدا را به گوش او رسانده باشد .

حال که با اساس کار تلفن آشنا شدید ، برویم بر سر داستان اختراع تلفن و کسی که آن را اختراع کرد .

الکساندر گراهام بل مخترع تلفن است . وی در دوم ماه ژوئن 1875 در شهر بوستن مشغول انجام آزمایش هایی بود .او می خواست ببیند که آیا می تواند چند پیام تلگرافی را در یک زمان بر روی یک خط مخابره کند .در انجام این آزمایش دستیارش تامس واتسون نیز شرکت داشت .

بل در اطاق گیرنده نشسته بود و واتسون در اطاق فرستنده .

واتسون به منظور ایجاد ارتعاش ، بی آن که دستوری از بل بگیرد ، میله ای فلزی را از جای در آورد و صدای گنگی ایجاد کرد .بل ناگهان سراسیمه وارد اطاق شد و بر واتسون نهیب زد که چرا خودسرانه کار می کند . اما در این حال ناگهان متوجه چیزی شد که برایش شگفت آور بود . او دید هنگامی که آن میله بر روی یک شیء مغناطیسی مرتعش می شود ، جریانی ایجاد می کند که به وسیله ی سیم قابل انتقال است . بر اثر همین جریان ، میله ای که در خود اطاق بل بود به ارتعاش در می آمد و صدای مبهمی را ایجاد می کرد .

بر اثر این کشف ، روز بعد نخستین دستگاه تلفن در جهان ساخته شد . با این دستگاه صداهایی از طبفه بالای ساختمان به پایین مخابره می گردید .

یکسال بعد ، در روز دهم مارس ، نخستین جمله کامل از دستگاه تلفن به گوش رسید . آن جمله این بود :

«آقای واتسون بیا اینجا من با شما کار دارم . »!




:: موضوعات مرتبط: چی؟کجا؟کی؟چگونه؟ , ,
:: بازدید از این مطلب : 38576
|
امتیاز مطلب : 120
|
تعداد امتیازدهندگان : 34
|
مجموع امتیاز : 34
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: